TL 9000-sertifisering: Sikre kvalitet og styrk konkurransekraften i telekomsektoren

Sørg for at kjøpere vet at du har prosesser som sikrer konsistent kvalitet på tvers av produkter og tjenester.

TL 9000-sertifisering: Sikre kvalitet og styrk konkurransekraften i telekomsektoren

Standarden TL 9000 definerer krav som er sentrale for design, utvikling, produksjon, implementering og vedlikehold av produkter og –tjenester innen telekommunikasjon. TL 9000 utformet for å oppfylle kravene i bransjens forsyningskjede, og er bygget på standarden for kvalitetsstyringssystem, ISO 9001. I tillegg gir den et system for å måle og spore ytelse, samt forbedre resultater.

Sertifisering i henhold til TL 9000 gir trygghet til kjøpere og andre interessenter om at dine produkter og tjenester er pålitelige.

Hva er TL 9000?

TL 9000 er utviklet for å fremme standardisering i bransjen, og hjelper virksomheter med å oppfylle forsyningskjedens kvalitetskrav i global telekommunikasjon. Standardens mål er å hjelpe bransjen med å oppnå følgende:

  • Etablere og opprettholde et felles sett med kvalitetsstyringskrav (QMS) for telekommunikasjon, noe som reduserer antallet standarder for bransjen
  • Fremme et system som beskytter integriteten og bruken av telekommunikasjonsprodukter, både maskinvare, programvare og tjenester
  • Definere effektive kostnads- og ytelsesmålinger for å styre fremdrift og evaluere resultatene av QMS-implementeringen
  • Drive kontinuerlig forbedring og styrke kundeforholdene
  • Utnytte bransjens prosess for samsvarsvurdering

TL 9000 består av to deler, og supplerer kravene i ISO 9001 med bransjespesifikke krav som spenner fra programvareutvikling og spesialiserte tjenestefunksjoner til kommunikasjon i forsyningskjeden og kvalitetsrapportering.

Fordeler med sertifisering

Virksomheter som er TL 9000-sertifisert, synliggjør tydelig at de overholder ISO 9001, telekomspesifikke krav og bransjespesifikke målinger.

Fordeler inkluderer:

  • Kontinuerlig forbedring av tjenester og kundetilfredshet
  • Bedre relasjoner mellom kunder og leverandører
  • Dokumentasjon på forpliktelse og samsvar med standardiserte kvalitetsstyringskrav, med fokus på reduksjon av syklustider, punktlige leveranser, returandeler, pålitelighet og eliminering av feil
  • Mulighet til å demonstrere kvalitetsytelse gjennom deling av data og resultater

Kom i gang med TL 9000

For å bli sertifisert må du først innføre et effektivt kvalitetsstyringssystem som oppfyller kravene i standarden. DNV er et akkreditert sertifiseringsorgan som kan støtte deg gjennom hele prosessen. Vi tilbyr alt fra kurs og veiledning til egenevaluering, gap-analyser og selve sertifiseringstjenesten.

Kontakt DNV for å lære mer om hvordan din virksomhet kan oppfylle bransjens høyeste kvalitetskrav. Vi støtter deg hele veien – fra planlegging til sertifisering.

Start din sertifiseringsreise her.

Ledelsessystemsertifisering og kurskategorier

Utforsk våre kurskategorier

Opplæringen vår fokuserer på å forbedre kunnskapen om ledelsessystemer, samtidig som vi fremmer en vekst- og innovasjonstankegang for å lykkes i virksomheten.