TL 9000 – Kvalitetsstyring for telekommunikasjon
Sørg for at kjøpere vet at du har prosesser som sikrer konsistent kvalitet på tvers av produkter og tjenester.
Standarden TL 9000 definerer krav som er sentrale for design, utvikling, produksjon, implementering og vedlikehold av produkter og –tjenester innen telekommunikasjon. TL 9000 utformet for å oppfylle kravene i bransjens forsyningskjede, og er bygget på standarden for kvalitetsstyringssystem, ISO 9001. I tillegg gir den et system for å måle og spore ytelse, samt forbedre resultater.
Sertifisering i henhold til TL 9000 gir trygghet til kjøpere og andre interessenter om at dine produkter og tjenester er pålitelige.
Hva er TL 9000?
TL 9000 er utviklet for å fremme standardisering i bransjen, og hjelper virksomheter med å oppfylle forsyningskjedens kvalitetskrav i global telekommunikasjon. Standardens mål er å hjelpe bransjen med å oppnå følgende:
- Etablere og opprettholde et felles sett med kvalitetsstyringskrav (QMS) for telekommunikasjon, noe som reduserer antallet standarder for bransjen
- Fremme et system som beskytter integriteten og bruken av telekommunikasjonsprodukter, både maskinvare, programvare og tjenester
- Definere effektive kostnads- og ytelsesmålinger for å styre fremdrift og evaluere resultatene av QMS-implementeringen
- Drive kontinuerlig forbedring og styrke kundeforholdene
- Utnytte bransjens prosess for samsvarsvurdering
TL 9000 består av to deler, og supplerer kravene i ISO 9001 med bransjespesifikke krav som spenner fra programvareutvikling og spesialiserte tjenestefunksjoner til kommunikasjon i forsyningskjeden og kvalitetsrapportering.
Fordeler med sertifisering
Virksomheter som er TL 9000-sertifisert, synliggjør tydelig at de overholder ISO 9001, telekomspesifikke krav og bransjespesifikke målinger.
Fordeler inkluderer:
- Kontinuerlig forbedring av tjenester og kundetilfredshet
- Bedre relasjoner mellom kunder og leverandører
- Dokumentasjon på forpliktelse og samsvar med standardiserte kvalitetsstyringskrav, med fokus på reduksjon av syklustider, punktlige leveranser, returandeler, pålitelighet og eliminering av feil
- Mulighet til å demonstrere kvalitetsytelse gjennom deling av data og resultater
Kom i gang med TL 9000
For å bli sertifisert må du først innføre et effektivt kvalitetsstyringssystem som oppfyller kravene i standarden. DNV er et akkreditert sertifiseringsorgan som kan støtte deg gjennom hele prosessen. Vi tilbyr alt fra kurs og veiledning til egenevaluering, gap-analyser og selve sertifiseringstjenesten.
Kontakt DNV for å lære mer om hvordan din virksomhet kan oppfylle bransjens høyeste kvalitetskrav. Vi støtter deg hele veien – fra planlegging til sertifisering.
Start din sertifiseringsreise her.