Verdens første helelektriske ferge "Ampere" vinner Ship Efficiency-pris
Den første helt elektrisk drevne bil- og passasjerfergen "Ampere" har vunnet Ship Efficiency-prisen i kategorien miljøteknologi. Prisen gis for innovative løsninger som har bidratt til å redusere miljøeffektene av driften av fergen.
Det 80 meter lange fergen i DNV GL-klasse er en av tre fartøyer som fergeselskapet Norled opererer på strekningen Lavik-Oppedal. "Ampere" kan ta opptil 120 biler og 360 passasjerer.
– "Ampere" seiler i Sognefjorden med 100% regularitet og bruker 50% mindre energi enn en tilsvarede dieseldrevet ferge på samme strekningen. Den blitt en stor suksess for Norled, sa Claes Skat-Rørdam fra pris-sponsoren Hempel på vegne av prisjuryen.
Tord Helland, Norleds finansdirektør, tok i mot prisen i London.
– Denne Ship Efficiency-prisen er ikke bare en anerkjennelse for alt det harde arbeidet vi har gjort sammen med partnerne i prosjektet. Den bekrefter også at våre bestrebelser bidrar til å nå de globale miljømålene ved å redusere luftforurensningen, sa Helland. – En elektrisk ferge som kan spare opp til én million liter drivstoff årlig, og på den måten hindre utslipp av 2.640 tonn med karbondioksyd til atmosfæren, er en sterk melding i så måte.
"Ampere" gjør 34 tjueminutters turer hver dag. Mellom hver tur kan litium-polymer-batteripakken på én megawatt-time lades på kun 10 minutter.
– Vi er beæret over at "Ampere" har fått denne internasjonalt ettertraktede prisen, sa Stephan Bligh, leder av DNV GLs Shipping Advisory UK. – Som klasseselskap har vi, sammen med verftet Fjellstrand og de andre teknologileverandørene, hjulpet til med å virkeliggjøre operatøren Norleds visjon. "Ampere" demonstrerer at nye, rene teknologier ikke ødelegger for evnen for konkurranseevnen.
"Ampere" er blitt gitt DNV GL-klasse med notasjonen ✠1A1 LC R4 (nor) Car Ferry C Battery Power. Denne notasjonen er obligatorisk for fartøy som bruker batterier som hovedkilde – eller eneste kilde – for framdrift. DNV GL har også utviklet flere tjenester for å fremme batteri- og hybrid-teknologier innen skipsfart, som retningslinjer for store maritime batterisystemer, et nytt verktøy for å kvalifisere batteri-relaterte systemer, en batteri-klar tjeneste (analyser av teknisk, økonomisk og miljømessig ytelse), verktøy for batteridimensjonering og optimering, og et introduksjonskurs om maritime batterisystemer.
Om Norled
Norled AS et av Norges største ferge- og hurtigbåt-rederier. Selskapet har 80 fartøy og opererer ferger og hurtigbåter fra Oslofjorden til Troms fylke. Norled har gjort betydelige investeringer i nye fartøytyper og miljøvennlig teknologi, og har utviklet løsninger det er alene om å bruke. Selskapet har mer enn ett tusen ansatte. Hovedkontoret er i Stavanger, med avdelingskontorer i Oslo og Bergen. Norled AS er et heleid av Det Stavangerske Dampskipsselskap AS. Mer informasjon finnes på deres nettsider: www.norled.no/en/.
Om DNV GL
Med utgangspunkt i sitt mål om å trygge liv, eiendom og miljø gjør DNV GL organisasjoner i stand til å fremme sikkerhet og bærekraft i sitt virke. I mer enn 100 land bistår selskapets 16.000 ansatte sine kunder innen maritim sektor, olje og gass, og andre bransjer med å gjøre verden sikrere, smartere og grønnere.
Om Ship Efficiency Awards 2015
"The Ship Efficiency Awards" arrangeres av Fathom, spesialist på maritim øko-effektivitet. Prisene sikter mot å gi anerkjennelse til organisasjoner og individer som utmerker seg med særlig effektiv drift innen det internasjonale maritime miljøet, som setter nye tanker ut i livet og som driver fram teknologisk innovasjon. Bedømmingen av de nominerte innen hver av de seks Ship Efficiency pris-kategoriene gjøres av et panel bestående av velkvalifiserte eksperter innen den maritime industrien. Disse ekspertene nominerer og bedømmer de nominerte ut fra strikte miljøkriterier. Mer informasjon finner du på www.fathomshippingevents.com.