Ny DNV-rapport: En aldrende flåte gir flere ulykker
Ifølge en ny rapport fra DNV, har antallet maritime ulykker økt med 42 prosent fra 2018 til 2024. Dette samtidig som den globale flåten kun har økt med ti prosent. Økningen skyldes hovedsakelig en aldrende flåte med flere maskinskader og havarier.
Det ble i 2024 rapportert 2812 maritime ulykker, der skade på maskineri, eksplosiv brann, eller forlis er mest fremtredende. Funnene i DNVs nye rapport Maritime Safety Trends 2014–2024 – Preparing for future risks viser en tydelig sammenheng mellom fartøyets alder og operasjonell pålitelighet. Fartøy som er over 25 år, utgjorde 41 prosent av alle rapporterte hendelser. Disse er ofte mer utsatt for feil, grunnstøtinger og brannrelaterte hendelser.
Maskinskader og maskinhavari er den mest utbredte typen hendelser i de ti årene rapporten tar for seg, og utgjorde 60 prosent av alle tilfeller i 2024 – opp fra 38 prosent i 2014.
– Da fraktratene steg i 2024 grunnet økt transportmengde, valgte mange redere å skyve på utfasingen av eldre fartøy, noe som øker risikoen for mannskap, last og miljøet. Sektoren må vise handlekraft hvis vi skal greie å styrke sikkerheten, samtidig som det kommersielle presset øker. Dette inkluderer oppgradering av brannslokkingssystemer, skjerpet vedlikehold, forbedret opplæring av mannskap og at regler etterleves. Vi må også sikre at mannskap får tilstrekkelig hvile og landpermisjon, sier Knut Ørbeck-Nilssen, administrerende direktør i DNV Maritime.
Rapporten viser en negativ utvikling i brann- og eksplosjonshendelser, med en økning på 42 prosent de siste fire årene. Passasjer- og ferjesegmentene hadde i denne perioden det høyeste antallet ulykker. Det er imidlertid en positiv utvikling i hendelser som kollisjoner, grunnstøtinger og forlis, som i 2024 gikk ned med 26 prosent sammenlignet med 2014.
– For å redusere fremtidig risiko må vi integrere risikobasert vurdering i utviklingen av ny teknologi, – særlig på områder der regelverk er mangelfullt eller fraværende. Å kombinere teknologisk utvikling med menneskelige faktorer gir betydelig bedre sikkerhetsresultater. Det innebærer å oppdatere og styrke sikkerhetsprotokoller og forbedre opplæringen av mannskap, sier Øystein Goksøyr, avdelingsleder for sikkerhet, risiko og systemer i DNV Maritime.