Skip to content

DNV GL skal klassifisere Stena Lines nye ferjer

Kontraktsinngåelsen ble annonsert på den maritime messen Posidonia i Hellas denne uken.

Stena Lines RoPax-ferjer setter en ny industristandard når det kommer til operasjonell ytelse, utslipp og kostnadseffektivitet. Bilderettighet: Stena Line.

- Skipene vil bli verdens mest drivstoffeffektive ferje og setter en ny industristandard for operasjonell ytelse, utslipp og kostnadseffektivitet, forteller konsernsjef i Stena Line, Carl-Johan Hagman.

RoPax-ferjene vil bli bygget for å oppnå maksimal effektivitet og fleksibilitet. De fire første skipene, som skal driftes i korte, internasjonale ruter i Nord-Europa, har en kapasitet på nærmere 1000 passasjerer. Ferjene vil bygges i henhold til DNV GLs «Gas Ready» regler og være mulig å drifte med enten metanol eller flytende naturgass (LNG).

- Vi er stolte av at Stena Line har valgt oss for dette prosjektet, sier Knut Ørbeck-Nilsen, direktør for Maritim i DNV GL. 

- At et kvalitetsbevisst og innovativt rederi som Stena Line har valgt å bygge disse skipene i henhold til det nye DNV GL regelsett viser at våre kunder ser mulighetene som finnes i de nye reglene. Vi ser fram til å jobbe med Stena Line, Deltamarin, AVIC og de andre prosjektpartnerne for å sikre en vellykket leveranse av disse høyeffektive og framtidsrettede skipene, fortsetter han. 

Ferjene vil bli bygget ved AVIC Weihai verft i Kina.

Du kan lese den fullstendige pressemeldingen på våre globale sider. (engelsk innhold)