ISO 9001 | Kvalitetsstyring og kontinuerlig forbedring
ISO 9001 sikrer forbedret kvalitet på produktene og tjenestene til din virksomhet og møter kundenes forventninger.
ISO 9001 | Kvalitetsstyring og kontinuerlig forbedring
Sertifisering av ditt kvalitetsstyringssystem viser at du er opptatt av å levere jevn kvalitet, stadig forbedring, og fornøyde kunder. Dette gir konkrete fordeler for virksomheten din og bidrar til økt motstandskraft og bærekraftig utvikling.
ISO 9001-standarden stiller tydelige krav til et kvalitetsstyringssystem som hjelper deg å levere produkter og tjenester som oppfyller både kundens forventninger og lovpålagte krav.
Hva er ISO 9001-standarden?
ISO 9001-standarden kan brukes av alle typer virksomheter, uansett bransje. Den bygger på flere prinsipper for kvalitetsstyring, som å sette kunden i fokus, engasjement fra toppledelsen, en helhetlig tilnærming til prosesser og kontinuerlig forbedring.
- Standarden stiller krav til et kvalitetsstyringssystem som fokuserer på hvor godt kvalitetssystemene fungerer. Målet er å hjelpe deg med å jobbe mer effektivt og redusere risikoen for feil i produkter og tjenester
- Den oppfordrer til en risikobasert tilnærming til prosesser, med vekt på krav, verdi, prosessytelse og effektivitet, samt kontinuerlig forbedring basert på konkrete målinger
- Den nyeste versjonen av ISO 9001 er basert på ISO sin felles rammestruktur, kalt High Level Structure (HLS). Denne består av ti felles kapitler som brukes i alle ISO-standarder. Dette gir et enhetlig oppsett som gjør det enklere å integrere kvalitetsstyringssystemet med andre systemer, som for eksempel miljøstyring, arbeidsmiljø, informasjonssikkerhet og lignende
Fordeler med ISO 9001
Det er avgjørende å kontrollere at systemet ditt fungerer som det skal. Sertifisering i henhold til ISO 9001, fra en uavhengig tredjepart som DNV, dokumenterer hvordan styringssystemet ditt presterer, og viser at virksomheten jobber aktivt med effektive prinsipper for kvalitetsstyring.
Fordelene inkluderer:
- Velprøvde prinsipper for kvalitetsstyring skaper tillit til styringssystemets ytelse, både internt og eksternt
- En strukturert tilnærming for kontinuerlig forbedring av prosesser gir retning for hvor innsatsen bør legges
- Styrket kundetillit og økt kundetilfredshet kan bidra til nye og større forretningsmuligheter
- Oppnå konkurransefortrinn ved å oppfylle sertifiseringskravene til styringssystemer til kunder, leverandører og underleverandører
Kom i gang med ISO 9001
For å bli sertifisert må du først innføre et effektivt kvalitetsstyringssystem som oppfyller kravene i standarden. DNV er et akkreditert sertifiseringsorgan som kan støtte deg gjennom hele prosessen. Vi tilbyr alt fra kurs i ISO 9001 og veiledning til egenevaluering, gap-analyser og selve sertifiseringstjenesten.
Kontakt DNV for å lære mer om hvordan din virksomhet kan oppfylle bransjens høyeste kvalitetskrav. Vi støtter deg hele veien – fra planlegging til sertifisering.
Start din sertifiseringsreise her.
Mer informasjon

Det kommer endringer i ISO 9001
Klikk her for mer informasjon

Kurs
Utforsk relaterte kurs her

Se hva som er inkludert når du er sertifisert
Les mer om den digitale kundeopplevelsen her
Ledelsessystemsertifisering og kurskategorier
Akkrediteringssertifikat
Klikk her for å se vårt akkrediteringssertifikat
Utforsk våre kurskategorier
Opplæringen vår fokuserer på å forbedre kunnskapen om ledelsessystemer, samtidig som vi fremmer en vekst- og innovasjonstankegang for å lykkes i virksomheten.
Få oversikt over veien til sertifisering
Sertifisering eller registrering etter en standard er resultatet av en vellykket vurdering av en uavhengig tredjepart, slik som DNV.
Dine fordeler som DNV kunde
Den digitale kundereisen