SDG 14
Fjerning av plast i havet
Havet er viktig for mange av DNV sine forretningsområder som shipping, fiskeoppdrett og offshore vind, olje og gassvirksomhet. DNV bidrar derfor gjennom FN for bærekraftige løsninger for havnæringene og i utarbeidelsen av internasjonale lover og regler og havet.
DNV har gått sammen med en nederlandsk organisasjon, The Ocean Cleanup, for å takle en av dagens største miljøutfordringer, plast i havet.
Ocean Cleanup tester bruken av avansert teknologi for å samle havplast fra Great Pacific Garbage Patch, verdens største oppsamling av plastavfall, som spenner over et område på 1,6 millioner kvadratkilometer. Den innsamlede plasten skal resirkuleres og brukes i nye produkter, og dermed finansiere videre opprydding av havet.
Mange produkter markedsføres allerede som laget av plast fra havet, men kunder vet ofte lite om produktet faktisk bidrar til å redusere flytende avfall. DNV har jobbet med The Ocean Cleanup for å verifisere at plasten faktisk fjernes fra havet. Prosessen som er utviklet av DNV øker sporbarheten for kunder og gjør at kunder kan ha tillit til at produktene de kjøper er bærekraftige. Les mer om prosjektet her.
Skipene langs norgeskysten blir grønnere
Mange ferger langs norskekysten har blitt elektriske i løpet av de siste 10 årene, men større frakteskip der dagens batteriteknologi ikke er god nok gjenstår som en utfordring. Store volumer av byggeråstoff og korn fraktes i dag langs kysten ved bruk gamle bulkskip som bruker fossilt drivstoff. Grønt Skipsfartsprogram der DNV er en pådriver, jobber med å få på plass karbonnøytral sjøtransport. Et nytt pilotprosjekt jobber med å kombinere Heidelbergs transport av stein og andre byggeråstoffer fra Vestlandet til Østlandet med Felleskjøpets transport av korn motsatt sjøvei, for å unngå tomme skip som returnerer fra oppdrag.
De jobber nå for å få bygget verdens første utslippsfrie frakteskip som skal seile i 2023. En kravspesifikasjon for logistikkløsningen med nullutslippsskip er nå under utarbeidelse. Les mer her.