Veikart for skipsfartens overgang til utslippsfrie drivstoff levert nordiske ministre

En ny rapport oppfordrer nordiske ministre til umiddelbare tiltak for å redusere kostnadsgapet knyttet til avkarbonisering av skipsfarten. Funn og anbefalinger ble i dag offisielt presentert for nordiske ministre på en konferanse om grønn skipsfart i Norden.

Prosjektet Nordic Roadmap har lansert rapporten Fuel Transition Roadmap for Nordic Shipping, som skisserer et veikart for avkarbonisering av skipsfarten i regionen. Målet med prosjektet er å redusere sentrale utfordringer for bruk av utslippsfrie drivstoff.

I tillegg til forpliktelsene til globale mål for reduksjon av maritime utslipp, fastsatt av den internasjonale sjøfartsorganisasjonen (IMO), har de nordiske landene også forpliktet seg til å oppfylle ambisiøse regionale klimamål for skipsfarten. Disse inkluderer netto nullutslipp innen 2050, å fremskynde en bærekraftig havøkonomi og grønn omstilling, samarbeid om transport, infrastruktur og energiforsyning, samt etablering av grønne skipsfartskorridorer.

Tre hovedutfordringer for utslippsfrie drivstoff

For å avkarbonisere skipsfarten må den gå over til utslippsfrie drivstoff. Veikartet identifiserer tre hovedutfordringer i Norden:

  • Etterspørsel og kostnader – Lav etterspørsel etter utslippsfri skipsfart og kostnadsmessig konkurranseevne for utslippsfrie drivstoff.
  • Tilgjengelighet av drivstoff – Manglende utvikling av forsyningskjeden på land, inkludert drivstoffproduksjon og tilgang på råvarer, distribusjon og bunkringsinfrastruktur.
  • Teknologi og sikkerhet – Lavt modenhetsnivå for drivstoffteknologier og sikkerhetsreguleringer, både på land og om bord på skip.

Rapporten skisserer videre syv byggeklosser, som er delt inn i 20 konkrete tiltak som skal gjennomføres innen 2030 for å møte disse hovedutfordringene. Disse utgjør spesifikke områder som myndigheter og bransjeaktører må samarbeide om, og arbeide parallelt med, for å øke bruken av utslippsfrie drivstoff.

Akutt behov for å tette kostnadsgapet

De viktigste anbefalingene i rapporten peker på et akutt behov for handling fra myndighetene for å tette kostnadsgapet for utslippsfrie drivstoff, og akselerere implementeringen av konkurranseutsatte anbud for grønne skipsfartskorridorer. Veikartet legger opp til at den første korridoren skal være operativ innen 2025, etterfulgt av tre til innen 2026, og ytterligere seks innen utgangen av 2028. En umiddelbar prioritet er å utvikle en plan for regional integrasjon av drivstoffproduksjon og infrastruktur.

-Nordisk ministerråd er stolt over å ha bidratt til å realisere dette omfattende og ambisiøse offentlig-private samarbeidet. Vi vil fortsette å støtte utviklingen av de syv sentrale byggeklossene i veikartet som en del av et bredere, sektorovergripende fokus på den grønne omstillingen av vår blå økonomi. Disse er viktige milepæler på veien mot å gjøre Norden til den mest bærekraftige regionen i verden, sier Ida Heimann Larsen, Deputy Secretary General i Nordisk ministerråd.

-Vi oppfordrer nordiske myndigheter til raskt å iverksette tiltakene som er identifisert i rapporten. Dette vil gi industrien nødvendig trygghet til å investere i skip som kan operere på utslippsfrie drivstoff, samt nødvendig drivstoffinfrastruktur. Samarbeid på tvers av landegrenser og verdikjeder er avgjørende for at industrien skal håndtere hindringer og nå de ambisiøse avkarboniseringsmålene. Ved å gå foran kan de nordiske landene drive verdiskaping og øke eksporten, i tillegg til å spille en nøkkelrolle i den globale drivstoffovergangen, sier Knut Ørbeck-Nilssen, administrerende direktør i DNV Maritime.

-Dette veikartet er et viktig initiativ. Sammen med andre globale avkarboniseringstiltak, representerer det en konkret måte for nordisk skipsfart å samarbeide og fremme avkarbonisering på, blant annet gjennom utslippsfrie drivstoff og grønne korridorer. Hos MAN Energy Solutions setter vi pris på muligheten til å jobbe med likesinnede partnere, og vi er mer enn villige til å bidra med vår ekspertise innen marin fremdrift og alternative drivstoff i arbeidet for netto null, sier Bjarne Foldager, Senior Vice President og leder for Two-Stroke Business i Danmark i MAN Energy Solutions.