Hydrogenbilen «DNV GL Fuel Fighter» lansert
NTNU-studenter utfordrer elbilen
En gruppe ingeniørstudenter fra NTNU utfordrer elbilindustrien med hydrogenbilen DNV GL Fuel Fighter. - Sjansene er store for at Tesla-eiere i morgen vil eie en hydrogenbil.
– Hydrogen representerer en revolusjon innen motorteknologi som kan løfte transportindustrien inn i fornybarsamfunnet, sier prosjektleder for DNV GL Fuel Fighter Maria Utseth Christoffersen, som til daglig studerer produktutvikling og produksjon ved NTNU.
Verdensmester i enerigieffektivitet
Elbilrevolusjonen har for alvor gjort sitt inntog i den norske bilparken, til tross for at batteriene har begrensninger knyttet til vekt, rekkevidde og ladehastighet. Den konkurrerende hydrogen-teknologien løser en del av utfordringer som dagens elbileiere sliter med i hverdagen, men teknologien er mindre utviklet. Dette har en gruppe på 20 ingeniørstudenter fra NTNU i Trondheim tenkt å gjøre noe med.
– Sammen har vi utviklet hydrogenbilen DNV GL Fuel Fighter, med ambisjon om å skape verdens mest energieffektive bil i studentkonkurransen Shell Eco Marathon som går av stabelen i London i slutten av juni, sier Christoffersen i forbindelse med avdukingen på NTNU.
Studentene får støtte fra ledende bilprodusenter som Toyota, som har uttalt at de satser på hydrogen fremfor elbiler og har planer om å produsere 30.000 slike biler i 2020.
Danker ut elektrisitet med vann
En hydrogenbil er i praksis en elbil hvor batteriet er byttet ut med en hydrogentank og brenselcelle. Likevel skiller hydrogenteknologien seg på vesentlige punkter, som at brenselscellen er svært effektive energibærere.
– Hydrogenbilen kan tankes opp på noen få minutter. I tillegg kan DNV GL Fuel Fighter tilbakelegge distansen Oslo – Trondheim på energien tilsvarende én liter bensin, uten å avgi annet utslipp enn ren vanndamp, sier Christoffersen.
Bak hydrogenbilen står en bredt sammensatt studentgruppe med ulike nasjonaliteter, interesser og studieretninger. Bredden i laget, sammen med god lagånd og døgnkontinuerlig innsats er ifølge Christoffersen også nøkkelen til suksess når laget reiser til London i sommer.
Næringslivet med på laget
Sjefsanalytiker for makro og olje i Nordea Markets, Thina M. Saltvedt, er prosjektets fadder og stod for avdukingen av hydrogenbilen i Trondheim.
- Det er en stor ære å få være fadder for dette spennende prosjektet som kan bidra til å sette fart på det grønne skifte. For å nå de ambisiøse klimamålene vi satte oss i Paris i desember 2015 trenger vi teknologi som kan revolusjonere drivstofforbruket og utslippene fra transportsektoren, og i dette arbeidet vil samarbeid mellom akademia/forskningsinstitusjoner og næringslivet være avgjørende.
DNV GL er hovedsponsor av prosjektet for niende år på rad, der de bidrar med sponsormidler og fagekspertise.
– For oss er DNV GL Fuel Fighter mye mer enn et studentprosjekt. Her kobles talenter, kunnskap og ressurser for å løse svært relevante og krevende problemstillinger med betydning langt utover konkurransen i juni, sier avtroppende landssjef for DNV GL i Norge Einar Tore Moe.
– Vi følger nøye med på den teknologiske utviklingen innenfor energi og fornybar energi, og dagens avduking har vist at studentene har mye kunnskap å tilføre. Vel så viktig er deres smittende nysgjerrighet, glød og kreativitet, som er nøkkeldriverne i en kunnskapsbedrift som vår.
Fakta om DNV GL Fuel Fighter
- DNV GL Fuel Fighter er et unikt studentprosjekt ved NTNU.
- Bilen er drevet av en hydrogenmotor, har et karbonkarosseri og er bare 1,00 meter høy, 1,60 meter bred og 3,00 meter lang med plass til én person.
- Målet er å slå fjorårets vinner som hadde et drivstofforbruk på 150,5 km/kWh. Til sammenligning har en vanlig personbil et forbruk på 4,3 km/kWh.
- Deltakere representerer elleve studieretninger og kommer fra Iran, Tyskland, Frankrike, Serbia og Norge.
- Hovedsponsorer er DNV GL for 9. året på rad.
- Deltar i den internasjonale finalen i Shell Eco Marathon i London 30. juni til 03. juli.
Du kan lese mer om prosjektet på DNV GL Fuel Fighters informasjonsside.
Om Shell Eco Marathon
Shell Eco-Marathon er en internasjonal konkurranse for studenter, hvor målet er å inspirere unge ingeniører verden over til å finne innovative muligheter for fremtidens bilindustri. Løpet, som for første gang ble avholdt i 1939, handler om å komme lengst mulig på minst mulig drivstoff. Årets konkurranse er den 34. i rekken og finner sted i London 30. juni til 03. juli.