Skip to content

DNV Fuel Fighter i mål uten sjåfør

Mens spente studenter sto ringside, kjørte DNV Fuel Fighter selv inn til tredje plass i Shell Eco Marathon. For første gang deltok laget fra NTNU i klassen for autonome biler.

Shell Eco Marathon er en internasjonal konkurranse for studenter. I år ble konkurransen avviklet i Assen, Nederland. 

Helt siden 2009 har DNV vært en støttespiller og sponsor og dermed bidratt til at Norge og NTNU har kunnet delta. De ulike bilene som har deltatt gjennom disse årene har alle hatt DNV som prefiks til Fuel Fighter

Og bilens navn, Fuel Fighter er en treffende beskrivelse. Konkurransens hovedmål er nemlig å skape den mest energieffektive bilen, og bevise det i en fysisk konkurranse mot andre biler og andre studenter fra hele verden. 

Shell Eco Marathon spenner over en rekke ulike konkurranser og klasser. NTNU stilte i år for første gang i den autonome klassen – i tillegg til Urban Concept, klassen som samler de fleste deltakerne. 

«Den autonome konkurransen handler også om energieffektivitet. Målet er ikke bare å lage en autonom bil, men en energieffektiv autonom bil,» forklarer Tor Børve Rasmussen, gruppeleder autonom DNV Fuel Fighter 2022. 

Allerede før start måtte studentene vise at deres bil tilfredsstilte hvert av de i alt 100 kravene på den aktuelle sjekklista. Selve konkurransen besto så av fire deler; presentasjon av det autonome systemet, 1,5 km rundbane race, passering av «slalåm» porter og til slutt parkering. 

«Det er vanskelig nok bare å komme til start i denne klassen,» fortsetter Børve Rasmussen. «Vi er derfor svært fornøyde med pallplassen.» 

Vi, som gruppelederen peker til, er først og fremst ti studenter fra NTNU som har jobbet med det autonome systemet. Dette er alt fra første års studenter til master. Studentene har og fått god faglig støtte fra professorer ved NTNU. Spesielt ønsker han å rette en stor takk til professor Sebastion Gros ved Institutt for Teknisk Kybernetikk ved NTNU.

Det var studentene fra Danmarks Tekniske Universitet (DTU), Lyngby som vant klassen for autonome biler. 

«Det er fortsatt mye vi ønsker å gjøre med det autonome systemet på vår bil. Ingenting er perfekt,» sier Tor Børve Rasmussen og ser allerede mot konkurransen i 2023. «Neste år skal vi forbedre de aller fleste systemene. Vi kommer sterkere tilbake.» 

For DNV var derimot 2022 siste år som hovedsponsor for NTNU studentene og deres Fuel Fighter. 

«Vi startet dette samarbeidet allerede i 2009, og er stolte over både det studentene har oppnådd og det DNV har bidratt til,» sier Håkon Svebak, employer branding manager i DNV. «En viktig del med et prosjekt som dette er å inspirere unge ingeniører til å finne nye løsninger og utvikle ny teknologi. Men minst like viktig er det å bringe studenter sammen på tvers av fagretninger for å motivere til samhandling og samarbeid om konkrete oppgaver – nettopp slik de vil møte det i hverdagen etter studiene.» 

«Og,» legger kollega Kristina Dahlberg til «det har selvfølgelig også vært et mål for oss å synliggjøre DNV med tanke på fremtidig rekruttering fra hele NTNU. Den jobben skal vi fortsette, ufortrødent og med samme styrke, selv om vi ikke lenger er største sponsor for NTNUs bil.» 


Stor takk fra prosjektlederen 

Tor Børve Rasmussen ønsker å takke DNV for solid støtte gjennom mange år: 

«Ville takke dykk i DNV for at de har støtta oss i så mange år. Personleg har eg vore med i Fuel Fighter i to år og skal ta over som prosjektledar frå hausten. Desse to år har vore dei mest lærerike i mitt liv. Når eg ser tilbake så er det så utruleg mykje kunnskap eg har fått frå å vere med i Fuel Fighter. Eg har lært mykje teknisk, men ikkje minst mykje om å jobbe i team. På toppen av det heile har eg fått meg mange nye vennar som eg kjem til å ha livet ut. Eg har verkeleg trua på at studentar som er med i tekniske studentorganisasjonar slik som Fuel Fighter får ein unik kunnskap som gjer dei til betre ingeniørar.»