– Selvkjørende skip langs norskekysten innen 10 år
Når selvkjørende skip om noen år slippes på markedet, er det avgjørende for et selskap som DNV å vite hvordan teknologien fungerer. Sammen med NTNU satser de derfor på autonomi-konseptet ReVolt.
Når selvkjørende skip om noen år slippes på markedet, er det avgjørende for et selskap som DNV å vite hvordan teknologien fungerer. Sammen med NTNU satser de derfor på autonomi-konseptet ReVolt.
Båten du ser på bildet over har i lange perioder de siste somrene cruiset rundt i fjorden utenfor Trondheim, som regel med studenter fra NTNU på slep. Til tross for at den bare er tre meter lang og litt over en halv meter bred har skipet “ReVolt” blitt lagt godt merke til av mange store aktører i skipsindustrien.
– Grunnen til at vi har utviklet ReVolt og satser så tungt på autonomi, er at vi vil lære. Ikke fordi vi har planer om å konkurrere med aktørene i skipsindustrien på dette feltet, sier Tom Arne Pedersen, principal researcher, DNV.
– Hovedmålet vårt med ReVolt er å sikre at de autonome systemene som slippes på markedet om noen år, er like sikre eller sikrere enn konvensjonelle skip, sier Pedersen.
Derfor utvikles konseptet ReVolt.
Det var aldri tanken at konseptet skulle bygges, derimot ble det bygd en skalamodell som suser rundt i havnebassenget i Trondheim fire år senere.
– Dette bruker vi også for å utvikle våre egne testverktøy, sier Pedersen.
Arbeidet med testverktøyet har avdekket noen av utfordringene som man står foran i fremtiden.
Etter endt utdanning sikret Vilde seg drømmejobben. Les hennes tips!
– Bransjekunnskap er avgjørende for å beskytte kritisk infrastruktur
Se våre ledige stillinger innen IT her
Vi tilbyr gratis e-bøker
Se video om Cyber Security og hvordan det er å være nyansatt i teamet
Se video om Veracity og hvordan det er å ha sommerjobb der