Food waste and loss in the value chain

Insights from food and beverage companies

Matsvinn og matvaretap utgjør en betydelig global utfordring, men også en mulighet. Nesten en femtedel av all mat som er beregnet på forbrukerne, kastes hvert år, noe som utgjør 1,05 milliarder tonn bare i 2022, ifølge FNs miljøprogram.

DNVs matsvinn og matvaretap ViewPoint, som undersøker hvordan mat- og drikkevarebransjen håndterer matavfall på tvers av verdikjedene sine, viser et blandet bilde. Selv om seks av ti selskaper erkjenner at matavfall er et problem, er det færre enn en fjerdedel som setter teamet på dagsorden. Likevel er det en sterk bevissthet om forbedringspotensialet: Halvparten av respondentene mener at en betydelig andel av svinnet kan unngås.

Undersøkelsen vi har utarbeidet viser at unge bedrifter har en tendens til å fokusere på operasjonelle tiltak. Mer modne selskaper har et bredere perspektiv, og integrerer reduksjon av matsvinn og matvaretap i et bredere bærekraftsarbeid.

Bare to av ti omdirigerer mer enn 10 prosent av matsvinnet til alternative bruksområder, og mindre enn halvparten har formelle systemer på plass for å håndtere matavfall. De viktigste hindringene er manglende bevissthet, utilstrekkelig opplæring og manglende balanse mellom mattrygghet og svinnreduksjon. Årsakene er fordelt over hele verdikjeden, og det er ingen enkelt årsak som dominerer - noe som understreker kompleksiteten i problemet.

Selv om de fleste selskaper iverksetter en eller annen form for tiltak, er det nødvendig med en mer strukturert og datadrevet tilnærming for å oppnå meningsfulle og varig reduksjon. Denne ViewPoint-rapporten gir innsikt i hvordan bedriftene ligger an, hvilke hindringer de står overfor, og hvor de største mulighetene ligger for å redusere matsvinn og matvaretap i mat- og drikkevareindustrien.