Uansett hvilken bransje et selskap opererer i, finnes det nesten helt sikkert en standard som selskapets prosesser og resultater kan måles opp mot. I noen tilfeller er det et lovkrav å oppfylle standarden, og i de fleste andre tilfeller er det en kommersiell nødvendighet. Én ting er å hevde at man oppfyller et sett med krav, noe annet er å bevise overfor omverdenen at man faktisk gjør det. Det er her sertifisering av styringssystemet kommer inn i bildet.
Uavhengig sertifisering er både en håndgripelig og troverdig måte å vise kunder, ansatte, samfunnet og andre interessenter at organisasjonen oppfyller de standardene den hevder. Sertifisering involverer en tredjepart, og øker tilliten til bedriftens evne til å levere produkter og tjenester i tråd med kravene fra kunder og andre interessenter. Å bruke et uavhengig sertifiseringsorgan, som DNV, som er akkreditert eller godkjent av en ordningseier eller nasjonale akkrediteringsorganer, øker tilliten ytterligere.
Mange organisasjoner kan begi seg ut på veien mot sertifisering med det eneste målet å tilfredsstille kravene til "ticket-to-trade". De forstår kanskje ikke helt hva det innebærer og hvilke fordeler de kan høste. Men det er nesten helt sikkert at de fleste organisasjoner lærer mer om seg selv og sin virksomhet.
Det finnes sikkert flere grunner til å sertifisere seg, men nedenfor finner du seks overbevisende grunner til å bli sertifisert:
1. Forbedre forståelsen av virksomheten din
Uansett hvilke produkter eller tjenester en organisasjon tilbyr, finnes det kritiske prosesser som må styres på riktig måte. For at et ledelsessystem skal være i samsvar med kravene, må de relevante prosessene identifiseres, dokumenteres i den grad det er nødvendig og implementeres i samsvar med kravene i den valgte standarden. Et velfungerende styringssystem gjør det mulig for alle til enhver tid å forstå hva som skal gjøres, hvordan og hvorfor.
En systembasert tilnærming gir mulighet til å identifisere potensielle svakheter og forbedringsmuligheter, og til å håndtere disse fortløpende. I tillegg bidrar det til en bedre forståelse av forretningskonteksten og interessentenes krav, samt risikoer og muligheter knyttet til disse. Dette hjelper deg med å forbedre forholdet til interessentene og nå forretningsmålene.
2. Gjør deg mer attraktiv på markedet
Ofte er grunnen til å bli sertifisert at en kunde krever at leverandørene skal være sertifisert i henhold til en anerkjent standard. Ved å bli sertifisert tilfredsstiller du den aktuelle kundens krav, men det gjør deg samtidig attraktiv for et bredere spekter av kunder. Noen ville kanskje ikke ha vurdert virksomheten din tidligere, fordi de var usikre på hvordan du presterte når det gjaldt for eksempel kvalitet, sikkerhet eller miljø. I tillegg til sertifisering bidrar et velfungerende ledelsessystem også til bedre resultater, noe som igjen bidrar til å sikre kundetilfredshet og til å beholde kundene.
3. Drivkraft for konsistens og forbedringer
Ved å innføre et styringssystem basert på internasjonalt anerkjente standarder kan du sikre at prosessene dine gir konsistente resultater.
Implementering av et styringssystem basert på beste praksis reduserer potensialet for variasjoner i ytelsen, enten det gjelder kvalitet, sikkerhet, miljø eller andre aspekter, og er en pådriver for å nå organisasjonens mål. Selve sertifiseringen er en uavhengig vurdering av ytelsen. Når ledelsessystemet er i samsvar med kravene, fører det til et sertifikat, men innsikten man får, bidrar til kontinuerlige forbedringer for å øke ytelsen ytterligere. Tiltakene som iverksettes, bidrar ikke bare til å opprettholde ledelsessystemet, men kan også bidra til å forbedre effektiviteten og redusere kostnadene.
4. Bedre prestasjoner og økt tilfredshet blant de ansatte
Med et implementert ledelsessystem vet de ansatte hva som forventes av dem. Tydelige prosedyrer og instruksjoner gir den nødvendige veiledningen for å utføre oppgaver på en måte som samsvarer med organisasjonens mål. Bevisstgjøring og opplæring for å sikre medarbeidernes engasjement og implementering er avgjørende for å lykkes. Medarbeidernes engasjement er derfor avgjørende for å oppnå sertifisering og oppfylle kundenes krav.
5. Forbedre den operative kontrollen og effektiviteten
Ledelsessystemsertifisering bidrar til å håndtere risiko og øke kontrollen. Det gjør det enklere å implementere beste praksis-prosesser. Sertifisering bidrar for eksempel til å avdekke mangler i forhold til kravene i en standard, noe som betyr at bedriften kan rette korrigerende tiltak mot spesifikke områder som kan forbedre driftskontrollen og effektiviteten og forbedre leveransen av produkter eller tjenester. Sertifisering bidrar også til kunnskap om beste praksis-prosesser og gjør det lettere å tilpasse seg skiftende forretningsscenarioer og å innhente anbud på nye oppdrag.
6. Redusere antall revisjoner fra eksterne parter
For å kunne styre leverandørkjedene og bestemme hvem de skal gjøre forretninger med, stiller mange bedrifter krav om sertifisering i henhold til bestemte standarder. Bare det faktum at du er sertifisert i henhold til en anerkjent standard av en uavhengig tredjepart, er ofte tilstrekkelig for å bevise at du er egnet. Ved å bli revidert og sertifisert i henhold til en anerkjent standard kan du dessuten oppfylle alle kundenes krav, slik at du slipper å gjennomføre flere revisjoner om samme tema. Hvis en kunde skulle foretrekke en annen standard enn den styringssystemet ditt allerede er i samsvar med, bør den nye sertifiseringsprosessen være enklere, siden du allerede har betydelig kompetanse og et robust styringssystem på plass.
Veien til sertifisering
Som et uavhengig tredjeparts sertifiseringsorgan samarbeider DNV med kundene gjennom hele sertifiseringsreisen. Vi hjelper deg med å forberede deg, oppnå sertifisering og kontinuerlig forbedre styringssystemet ditt - fra opplæring til revisjoner og digitale verktøy. Fra å vite hvor de fleste ledelsessystemer feiler og hvordan de kan rettes opp, til egenevalueringer, benchmarking av ytelse og å få mer ut av hver revisjon med Risk Based Certification™ , forplikter DNV seg til å være din sertifiseringspartner før, under og etter revisjonen.
Du finner mer informasjon om DNV og vår sertifiserings- og opplæringstjenester her.
Relaterte artikler

Hva er et integrert styringssystem?
Integrerte styringssystemer (eller IMS) tilbyr organisasjoner en kompakt løsning for å organisere systemene sine. Les mer om her.