Other sectors

Implementering av ledelsessystem for kvalitet

Small group listening to a presentation

Kurset gir en praktisk innføring i hvordan etablere og ta i bruk et hensiktsmessig og helhetlig ledelsessystem for kvalitet.

Ved etablering eller revitalisering av et ledelsessystem trenger man grunnleggende forståelse for prinsippene bak systemet og hvilke faser i prosjektet man må igjennom. Dette kurset tar utgangspunkt i oppbyggingen av et ledelsessystem for kvalitet, men er også relevant ved etableringen av andre systemstandarder.  

Innhold

Kurset gir en innføring i hva et ledelsessystem for kvalitet er og gir en oversikt over systemets rolle i virksomhetens totale styringsmodell. 


På kurset lærer du om:

  • Fordeler og ulemper ved et ledelsessystem for kvalitet
  • Hensikt og bruk
  • PDCA-hjulet
  • Kvalitet og hvordan man definerer den
  • Implementeringens tre faser: planlegging, utvikling og iverksetting, vedlikehold og forbedring
  • Introduksjon til ISO 9001:2015

 

Fokusområder

Kurset omhandler følgende emner:

  • Ansvar og roller
  • Kvalitetspolitikk og mål 
  • Verdikjede og arbeidsprosesser 
  • Elektronisk prosessbasert ledelsessystem for kvalitet 
  • Hvordan sikre kritiske prosesser 
  • Avviksbehandling og forbedring 
Kurset gjennomføres med eksempler og med stor grad av aktivitet fra deltakerne gjennom gruppearbeid.  

Målgruppe 

Kurset passer for ledere på alle nivå i tillegg til ansvarlige for virksomhetens ledelsessystem. Medarbeidere som er involvert i forbedringsarbeid, interne revisjoner og lignende vil også ha stor nytte av kurset.

Kontakt oss

Hva kan vi hjelpe deg med?

Jeg ønsker mer informasjon

Ønsker du å delta?

Meld interesse her

Varighet:

2 dager

Forutsetninger:

Kurset er også relevant ved etablering av andre systemstandarder enn for kvalitet.

Ved etablering eller revitalisering av et ledelsessystem trenger man grunnleggende forståelse for prinsippene bak systemet og hvilke faser i prosjektet man må igjennom. Dette kurset tar utgangspunkt i oppbyggingen av et ledelsessystem for kvalitet, men er også relevant ved etableringen av andre systemstandarder.  

Innhold

Kurset gir en innføring i hva et ledelsessystem for kvalitet er og gir en oversikt over systemets rolle i virksomhetens totale styringsmodell. 


På kurset lærer du om:

  • Fordeler og ulemper ved et ledelsessystem for kvalitet
  • Hensikt og bruk
  • PDCA-hjulet
  • Kvalitet og hvordan man definerer den
  • Implementeringens tre faser: planlegging, utvikling og iverksetting, vedlikehold og forbedring
  • Introduksjon til ISO 9001:2015

 

Fokusområder

Kurset omhandler følgende emner:

  • Ansvar og roller
  • Kvalitetspolitikk og mål 
  • Verdikjede og arbeidsprosesser 
  • Elektronisk prosessbasert ledelsessystem for kvalitet 
  • Hvordan sikre kritiske prosesser 
  • Avviksbehandling og forbedring 
Kurset gjennomføres med eksempler og med stor grad av aktivitet fra deltakerne gjennom gruppearbeid.  

Målgruppe 

Kurset passer for ledere på alle nivå i tillegg til ansvarlige for virksomhetens ledelsessystem. Medarbeidere som er involvert i forbedringsarbeid, interne revisjoner og lignende vil også ha stor nytte av kurset.

Terms and conditions

Practical info

Course materials