Skip to content

Vil revolusjonere bytrafikken med futuristisk elbil

Siden august har 25 NTNU-studenter jobbet med å designe og bygge bilen som er mer aerodynamisk enn Tesla, og som knapt veier mer enn en gjennomsnittsnordmann. I mai skal den futuristiske elbilen konkurrere med drivstoffeffektive biler fra 25 andre land i Europa når de møtes til konkurranse i Shell Eco Marathon i London.

Fuel Fighter team. Foto: Anne-Maren Karlberg.

Den mystiske, blå bilen har lenge bare vært en drøm, men har nå blitt virkelighet. Med aerodynamiske linjer som kan minne litt vagt om en boble, skal elbilen DNV GL Fuel Fighter konkurrere mot høyteknologiske studentprosjekter fra hele Europa. 

- Vi vil jo hevde oss i toppen, vi tror vi har en bra bil, sier lagleder for DNV GL Fuel Fighter, Bård Carlsen.

Vil lage miljøvennlig «kjøre-til-jobben-bil»

Og aerodynamikk og vekt er det ingenting å si på. Med en matchvekt på knappe 80 kilo og med et helstøpt chassis skal den takle bakker, stopp og start. Konkurransen etterligner bykjøring, og bilen må og ha et visst element av komfort og design for å slå an blant dommerne. 

- Vi tror jo vi er med på å pushe litt på de etablerte sannhetene rundt det å bygge en bil, sier maskiningeniøren og laglederen.

Årets hovedutfordring for teamet blir kravet om å stoppe og starte hver runde, noe som tar mye energi og krever en velfungerende motor. Og hele tiden mens gjennomsnittsfarten må ligge på minst 25 kilometer i timen. 

Maskiningeniør og lagleder Carlsen er opptatt av at DNV GL Fuel Fighter-teamet viser frem nye tanker og teknologi som kan få folk til å tenke at de kunne brukt bilen til jobben. 

De 25 studentene ved NTNU studerer til daglig alt fra produktutvikling og materialer til kommunikasjon, kybernetikk og robotikk. For Carlsen og bil-kollega Odin Oma har prosjektet blitt nærmest altoppslukende og skal til slutt resultere i en masteroppgave.

- Det er et utrolig kult prosjekt. Det å tvinge oss selv til å tenke nytt, og være innovative gir oss erfaring vi kan bruke til nesten alt mulig senere, legger Carlsen til.

For hovedsponsor DNV GL er motivasjonen bak lett å få øye på. Innovasjonen, erfaringen og innsikten studentene bringer med seg gjør at DNV GL Fuel Fighter er så mye mer enn et studentprosjekt, det er et kunnskapsprosjekt for alle involverte.

- Den jobben studentene gjør nå handler om mer enn konkurransen i London i mai, det handler om å knytte sammen talenter, kunnskap og ressurser for fremtida, sier landssjef i DNV GL, Karin Stensmyren Monsen.  

Bilstøping slår forelesning

Mer klimavennlig transport og utviklingen av nye løsninger, klinger godt sammen med formålet bak klimaavtalen i Paris. Studentene er opptatt av at det de gjør nå, skal kunne brukes i jobbene de går løs på i fremtiden. Uansett om det er innen olje, ny energi eller i dag ukjente områder.

- Jeg har jobbet med mye som ikke har hatt noen ting å gjøre med det jeg studerer. Jeg er med på DNV GL Fuel Fighter fordi jeg ville gjøre noe som var relevant, og det å bygge en bil kommer til å gi meg erfaring som er langt utover det jeg vil få i en forelesning, sier Josefine Caroline Stokke Haugom.

Hun har vært ansvarlig for støpningen av skallkonstruksjonen som utgjør hoveddelen av bilen, og studerer til daglig produktutvikling og materialer ved NTNU.

DNV GL er hovedsponsor av prosjektet for niende år på rad, der de bidrar med sponsormidler og fagekspertise. Landssjef Monsen er sikker på at innovasjonen og pågangsmotet hos studentene er det som trengs for å løse morgendagens utfordringer.

- Man blir optimistisk når man ser den innovasjonen og entusiasmen som finnes hos disse studentene. Måten de tar utfordringen på strak arm gjør at jeg blir sterk i troen på at vi vil lykkes med å løse de store klima- og miljøutfordringene, sier Monsen.

Med seg på laget har teamet fått gudmor og SINTEF-sjef Alexandra Bech Gjørv.

- Det er veldig flott å få lov til å døpe slik en innovativ farkost, som er laget av et sterkt team med fremtiden foran seg! Vi i SINTEF er glade for det gode samarbeidet med DNV GL i vårt arbeid med visjonen «Teknologi for et bedre samfunn», og jeg er beæret og stolt over å bli spurt om å være gudmor, sier Gjørv.

For å hevde seg i toppen er det altså drivstoffeffektivitet som blir nøkkelen. Fjorårets vinner i Urban Concept klassen klarte intet mindre enn 180 kilometer per kilowattime. I år blir nok tallet litt mindre på grunn av kravet om stopp og start, men når man sammenligner med gjennomsnittet for en vanlig personbil som er 4,3 kilometer per kilowattime, så er likevel disse bilene i en klasse for seg.

Faktaboks om DNV GL Fuel Fighter 

  • DNV GL Fuel Fighter er et unikt studentprosjekt ved NTNU. 
  • Bilen er drevet av en elektrisk motor, den veier litt over 80 kilo og har plass til en person. 
  • Fjorårets vinner hadde et drivstofforbruk på 180 km/kWh. Til sammenligning har en vanlig personbil et forbruk på 4,3 kWh.
  • Deltakere representerer åtte studieretninger og kommer fra Frankrike, Sveits og Norge. 
  • Hovedsponsorer er DNV GL for 9. året på rad. 
  • Deltar i den internasjonale finalen i Shell Eco Marathon i London 25. til 28. mai (se egen faktaboks). 

Du kan lese mer om prosjektet på DNV GL Fuel Fighters informasjonsside.


For mer informasjon, kontakt: 

Bård Carlsen, lagleder DNVG GL Fuel Fighter, mobil: 977 72 906.

Om Shell Eco Marathon 

Shell Eco Marathon er en internasjonal konkurranse for studenter, hvor målet er å inspirere unge ingeniører verden over til å finne innovative muligheter for fremtidens bilindustri. Løpet, som for første gang ble avholdt i 1939, utfordrer deltagerne å delta i et billøp hvor poenget er å komme lengst mulig på minst mulig drivstoff. 

I år gjennomføres konkurransen som den 33. i rekken og vil finne sted i London 25.-28. mai.