Skip to content

Kan en norsk el-bil hevde seg i konkurranse med verdens beste?

En ny bil - som er produsert i Norge og som kanskje er mer miljøvennlig enn noen annen bil produsert noe annet sted i verden, ble i dag avduket ved NTNU i Trondheim. Bak nyskapningen står et team av 30 svært dyktige studenter.

DNV GL Fuelfighter 2018: Bård Eker står sammen med studentenes prosjektleder Sivert Rød Hatletveit bak den nye miljøvennlige bilen.

Bilen med det målrettede navnet DNV GL Fuel Fighter veier kun 95 kilo. Den er designet for å kunne kjøre i ordinær bytrafikk. Den er 3 meter lang, 1,2 meter høy, har en aerodynamisk utforming og er utstyrt med 2 el-motorer – hver på 200 W.

Den lave vekten skyldes blant annet at mye av bilen er utformet i karbonfiber. Karosseriet er i karbon. Det samme er setet. Til og med felgene er i dette svært lette materialet. Et utstrakt samarbeid med industri designeren og gründeren Bård Eker i Fredrikstad har gjort dette mulig. 

«Det har vært en stor glede å jobbe sammen med disse dyktige studentene. Forhåpentligvis har vi i EkerDesign bidratt noe til deres resultater, men studentene har i høyeste grad gitt mye tilbake til oss også. Det er moro og inspirerende å jobbe sammen mot et slikt mål,» sier Eker.

Bård Eker, som er gudfar for bilen, og som i dag foretok den høytidelige avdukingen, er opptatt av å tone ned sin egen og sitt firmas rolle. «Dette er et studentprosjekt. Det er resultatet av deres arbeid, deres kreativitet og deres løsninger vi har avduket her i dag.»

Hva sluttresultatet blir, hvorvidt DNV GL Fuel Fighter vil være mer miljøvennlig enn noen av de andre bilene den skal konkurrere mot, avgjøres i London 8. juli. Da arrangers «Shell Eco-Marathon Drivers’ World Championship» i Queen Elizabeth Olympic Park. Biler og team fra hele verden vil konkurrere om å kjøre lengst mulig med forbruk av minst mulig energi.

NTNU studentene representerer Norge – slik de har gjort det ti ganger tidligere. De deltar i klassen Urban Concept, batteri-elektrisk. I denne klassen stilles det krav til bilens minstemål. Det er også krav om at bilen skal være utrustet med nødvendig utstyr som lys og vindusviskere og siden dette er en bil som skal kunne tilpasses en urban persons behov, må den også ha bagasjeplass. 

«Dette er jo en konkurranse hvor grenser presses til det ytterste,» sier prosjektleder og masterstudent for DNV GL Fuel Fighter, Sivert Rød Hatletveit. 

Tidligere NTNU studenter har lyktes og gått helt til topps. Det skjedde i 2009. Også det i Urban Concept klassen da de norske studentene satte ny verdensrekord. Bilen kjørte da en distanse som tilsvarte mer enn 1200 km med en energimengde tilsvarende 1 liter bensin! 

«Andre ganger har resultatet blitt annerledes, mindre ærefullt», sier Sivert Rød Hatletveit med ett smil. «Når alle detaljer utfordres, og når alt presses til det ytterste, må en også være forberedt på å kunne mislykkes. Fjorårets konkurranse var et eksempel på det.» 

«Foran årets løp mener vi at vi har en bil med potensiale til å gjøre det svært godt i konkurransen. Årets bil er en videreutvikling av fjorårets – noe som gjør at vi har kunnet ha fokus på forbedringer og verifisere at bilen yter slik den skal.»

«Uansett utfall av konkurransen er dette et prosjekt hvor alle vi som er involvert har fått prøvd de teorier vi lærer om i praktisk utøvelse. Å utvikle teknologi som kan være med på å motivere for en mer bærekraftig utvikling er både spennende og inspirerende. Dette gir hver av oss verdifull erfaring når vi skal anvende vår kompetanse i de bedrifter og de deler av næringslivet hvor vi skal tilbringe fremtiden.»

I alt 30 studenter fra ulike fagmiljøer ved NTNU inngår i det teamet Rød Hatletveit er prosjektleder for. Om lag 2/3 av studentene er norske – fra Sørreisa, Troms i nord til Kristiansand, Agder i sør. I tillegg er land som Frankrike, Tyskland, Spania, Mexico og Australia representert i teamet.

«Mye arbeid ligger bak dagens avduking, og mye arbeid må fortsatt utføres før vi stiller til start i London. Og selv om det der og da vil være fokus på resultatet i konkurransen, er prosessen frem mot den ferdige bilen og samarbeidet mellom studentene minst like viktig,» konkluderer Sivert Rød Hatletveit.

«Resultatet er ikke det viktigste, slik jeg ser det», sier Bård Eker. «Viktigere er det at studentene i et prosjekt som dette har tenkt miljø når det gjelder bruk av ressurser i utvikling av et produkt, at de har satt seg høye mål, og at de har hatt tro på sine grunnleggende ideer om å skape noe banebrytende nytt. Avdukingen i dag viser at de kan innkassere en seier allerede uansett utfall i London.»

Det er tiende året at DNV GL er hovedsponsor for NTNU studentenes deltakelse i Shell Eco-Marathon. 

DNV GLs landssjef, Norge Arve Johan Kalleklev sier: «Dette er en internasjonal konkurranse for studenter hvor målet er å inspirere unge ingeniører til å finne nye løsninger og utvikle ny teknologi. Men det er også et mål om å bringe studenter sammen på tvers av fagretninger for å motivere til samhandling og samarbeid om konkrete oppgaver – som de vil møte i hverdagen etter studiene. Jeg er imponert over det studentene har presentert og jeg er stolt over at vi har kunnet bidra til resultatene.»

Merknad til redaktører 

Om DNV GL
DNV GL spesialiserer seg på kvalitetssikring og risikostyring, utfører sertifisering og tilbyr uavhengige ekspertråd til olje- og gassindustrien, kraftindustrien og den maritime industrien.  Vår hovedoppgave er å sikre liv, verdier og miljøet for igjen å bidra til at våre kunder håndterer risiko innenfor en bærekraftig utvikling. DNV GL er et teknologi basert selskap som hele tiden investerer i forskning og samarbeidsbasert innovasjon, slik at vi alltid kan gi kundene våre råd som bygger på et solid faktagrunnlag.  DNV GLs røtter strekker seg tilbake til 1864, og selskapet er i dag aktivt i over 100 land.


For mer informasjon, kontakt

Håkon R. Svebak, DNV GL 905 08 600

Kristina Dalberg, DNV GL 915 52 014

Sivert Rød Hatletveit, masterstudent NTNU 412 84 347

Related content

 

www.Fuelfighter.no

 

Last ned bilder fra avdukingen