Båten du ser på bildet over har i lange perioder de siste somrene cruiset rundt i fjorden utenfor Trondheim, som regel med studenter fra NTNU på slep. Til tross for at den bare er tre meter lang og litt over en halv meter bred har skipet “ReVolt” blitt lagt godt merke til av mange store aktører i skipsindustrien.
– Grunnen til at vi har utviklet ReVolt og satser så tungt på autonomi, er at vi vil lære. Ikke fordi vi har planer om å konkurrere med aktørene i skipsindustrien på dette feltet, sier Tom Arne Pedersen, principal researcher, DNV.
– Hovedmålet vårt med ReVolt er å sikre at de autonome systemene som slippes på markedet om noen år, er like sikre eller sikrere enn konvensjonelle skip, sier Pedersen.
Selvkjørende containerskip
Derfor utvikles konseptet ReVolt.
Det var aldri tanken at konseptet skulle bygges, derimot ble det bygd en skalamodell som suser rundt i havnebassenget i Trondheim fire år senere.
Se våre ledige stillinger innen IT.
Uforsker teknologien
– Dette bruker vi også for å utvikle våre egne testverktøy, sier Pedersen.
Arbeidet med testverktøyet har avdekket noen av utfordringene som man står foran i fremtiden.
Autonome skip innen 10 år
Slik samarbeider DNV med NTNU
- Tilstandsovervåkning - der man bruker sensordata fra systemene i skipet til å overvåke og predikere tilstanden på skipets ulike komponenter
- Utviklet en fjernstyringsstatsjon - slik at man kan sitte et annet sted å styre båten
- Jobbet med systemer for banefølging der skipet automatisk følger en oppsatt rute
- Sensor fusion - der data fra ulike sensorer som radar og kamera kobles sammen for å kunne detektere og identifisere objekter rundt fartøyet.
- Kollisjonsunngåelse, der ReVolt automatisk skal unngå andre fartøy - se video i saken.