DNV+Fuel+Fighter

En studentgruppe fra NTNU bygger en hydrogenbil. Bilen skal konkurrere i den årlige studentkonkurransen Shell Eco-marathon i Lausitz, Tyskland, 7.-9. mai 2009. Det Norske Veritas er hovedsponsor for NTNU-laget.

Skriv ut denne siden Lagre som PDF
-DNV jobber for å sikre liv, verdier og miljø. DNV Fuel Fighter er et utmerket eksempel på innovasjon innenfor temaet miljøvennlig transport, og teknologien i denne bilen kan være et bidrag på veien mot en ny global energiøkonomi. Høy kompetanse er DNVs viktigste ressurs, og derfor er det viktig for oss å samarbeide med universiteter og studenter, sier Henrik O. Madsen, konsernsjef DNV.

Offisiell avdukning på Aker Brygge
Prosjektteamet holder et avdukningsarrangement på Aker Brygge i Oslo 28. april kl 13.30. I Norge er det et annet lag som også skal delta i Shell Eco-marathon, og de vil også være tilstede ved dette arrangementet. Olje og energiminister, Terje Riis Johansen, skal stå for avdukingen og ønsker å benytte anledningen til å snakke om hydrogensatsningen i Norge.

Racet
Konkurransen går ut på å få kjøretøyet til å kjøre lengst mulig på et energiforbruk som tilsvarer én liter bensin. DNV Fuel Fighter er drevet av en elektrisk motor og en brenselcelle som omdanner hydrogen til elektrisitet.

Verdensrekorden på 848 kilometer ble satt av et nederlandsk lag i fjor. En av NTNU-studentene som jobber med bilen, Stian Christensen, mener laget har gode muligheter til å nå målet på 1000 kilometer, og også gå seirende ut av konkurransen, som har 200 deltagere fra 20 land i Europa.

Samarbeid med NTNU
DNV og NTNU signerte i 2008 en omfattende samarbeidsavtale. Avtalen går ut på at DNV finansierer ti professorater og assisterer NTNU ved å skaffe gjesteforelesere, bidra i studentprosjekter, slik som DNV Fuel Fighter, og hjelpe til med profesjonelt samarbeid på flere nivåer. Dette er den største universitetsavtalen DNV noensinne har inngått.

Noe av bakgrunnen for avtalen med NTNU er en økende bekymring for at satsningen på teknologi og realfag ikke får nok prioritet.

–Vi rekrutterer ingeniører fra hele verden, og vi ser at Kina, India, Singapore og mange andre land med tekniske universiteter og høgskoler er i ferd med å bli ledende innenfor de viktigste fagområdene. Mange land med færre ressurser legger mer vekt på høyere utdannelse og forskning enn Norge, sier Henrik O. Madsen, konsernsjef i DNV.

Dato: 25. april 2009

>>